Thursday, January 29, 2009

Bertangguh Punca Seribu Masalah

Orang yang hebat sentiasa bersemangat melakukan kerja-kerja yang bermanfaat. Dan dia melakukannya segera. Kerja-kerja yang penting patut dilakukan segera, jangan bertangguh. Jika kita tangguhkan kerja kita hingga ke saat-saat akhir, kita yang menempah masalah. Kita yang mengundang masalah. Kita boleh tukar keadaan bermasalah itu kepada kelapangan dan kegembiraan, sebenarnya. Jika kita rajin, kita akan punya banyak masa lapang setelah kerja itu siap. Pepatah lama mengatakan "Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian", "Bertangguh pencuri masa", dan banyak lagi berkaitan ini.
Jika anda tidak ingin mendapat masalah selalu, buangkan tabiat suka bertangguh. Anda akan senang, anda akan mendapat lebih waktu rehat, hidup lebih ceria. Slogan "kerja last minute lebih produktif" tak seharusnya jadikan pegangan. Lainlah kalau anda memang suka dan memilih untuk dihimpit masalah.
Bagi pelajar, anda harus mula belajar dari awal. Jangan menunggu saat-saat hampir peperiksaan baru mula membuka buku. pelajar Tingkatan 1 dan 2 contohnya patut telah mula bersedia untuk PMR. Pelajar Tingkatan 4 telah mula bersedia untuk SPM. Lebih awal anda bersedia, lebih besar kemungkinan anda cemerlang dalam peperiksaan.
Seperkara lagi, apabila sedang menumpukan sesuatu pekerjaan atau pelajaran, jika ingin buat sesuatu yang lain, cuba tangguhkan dahulu. Cuba tekun lakukan sesuatu. Istilahnya dalam bahasa Inggeris ialah perseverance . Sikap perseverance sangat penting untuk berjaya.
Anda boleh beri motivasi untuk diri anda dengan berjanji memberi hadiah untuk diri anda apabila kerja itu siap, seperti makan makanan dan minuman yang digemari, bersiar-siar, melayari internet, menghubungi kawan dan sebagainya. Fikirkan apa yang memotivasikan anda. Ingatlah, bertangguh punca seribu masalah.

No comments:

Post a Comment